Bedrijfscommunicatie heeft in 20 jaar een gigantische transformatie ondergaan. Na de tijd van bekabelde computers, zitten we nu in het draadloze tijdperk met steeds nieuwere generaties wifi. Al die jaren was NETGEAR van de partij. Met Regional Director Benelux & Nordics Arend Karssies van NETGEAR blikken we terug en kijken we vooruit.
Tijdens ons gesprek ontpopt Arend zich als een begenadigd spreker die een heldere blijk op NETGEAR en de Benelux-markt. Arend: “NETGEAR focust op het kanaal en de resellers focussen zich op het MKB. Onze partners spreken met klanten en geven NETGEAR de smoel die ons populair maakt bij het MKB. Aan ons de taak om de partners te voorzien van de juiste middelen zodat zij de markt succesvol kunnen benaderen.”
Dat NETGEAR in de spotlights staat, komt door de veranderingen in de markt. Wifi is de data-infrastructuur van heden en toekomst. Daar waar in het verleden een ethernet-poort het uitgangspunt voor connectiviteit was, is dat tegenwoordig wifi. Bovendien is het aantal clients per medewerker groter dan ooit tevoren. Iemand op kantoor heef al snel twee of drie apparaten die met het wifi-netwerk communiceren. Bedrijven moeten dus flink opschalen om die vraag bij te benen. Bij 25 medewerkers zijn als snel 75 apparaten met het netwerk verbonden. Daar komt bij dat het beheerde en niet-beheerde apparaten zijn die wifi willen gebruiken.
Maar er speelt nog wat: een netwerk is veel meer dan wat access points met de nieuwste wifi-standaarden. Bij een upgrade zijn ook nieuwe switches nodig om de hogere snelheden te ondersteunen. De netwerksnelheid naar de access points moet al snel multi-gig zijn en dat vraagt om 10G-uplinks. En dan is er ook de stroomvoorziening van de AP’s die om vernieuwing vraagt. “Dit alles betekent dat de engineer het nodige moet designen”, zegt Arend. “Het mooie van NETGEAR is dat hij daarvoor gratis van onze diensten gebruik kan maken. We helpen de reseller met engineers van het ProWiFi designteam bij het maken van een optimaal design. En dat gaat verder dan een simpele heat map.”
Uitdagingen resellers
NETGEAR is succesvol in het MKB en doet er alles aan om zijn resellers te helpen succesvol te zijn in die markt. De beheerdienst NETGEAR Insight helpt resellers om tijd te besparen, gemoedsrust te realiseren en zichtbaarheid op issues te verkrijgen door het complete netwerkmanagement te centraliseren in een portaal. “Het past bij de nieuwe manier van op cloud gebaseerde werkwijze. Alle door NETGEAR Insight beheerde netwerken en apparaten zijn beschikbaar in één venster op zowel de webportal als de mobiele app. Dit alles om de zichtbaarheid te vergroten. Dit is een belangrijk element omdat het niet langer realistisch is dat voor elk issue on-site support wordt gegeven. De portal zorgt ervoor dat bijna alle issues remote kunnen worden opgelost. Hierdoor kan de reseller veel efficiënter en sneller reageren op vragen van zijn klant”, legt Arend uit.
Samen sterk
Het is volgens Arend belangrijk dat resellers kunnen rekenen op een kortere installatie- en configuratietijd van apparaten. “Dit combineren we met de mogelijkheid van Insight om beheerde NETGEAR Insight-apparaten eenvoudig te detecteren en configureren. Dat geeft rust en zorgt voor eenvoud met realtime statusinformatie van het netwerk, downtime-meldingen en beheer van firmware-upgrades.”
Om het assortiment van NETGEAR nog krachtiger en completer te maken, is de nieuwe PR60X Pro Router met Insight Remote Cloud Management en 10G/Multi-Gigabit dual WAN-poorten aangekondigd. “Deze router is de nog ontbrekende schakel in het assortiment en biedt zeer hoge snelheden en een connectiviteit die zakelijke gebruikers zal bekoren”, aldus Arend. “De PR60X staat borg voor een ononderbroken internetconnectiviteit voor kritische applicaties met een dual-WAN failover bescherming. De slanke rack mount vormfactor is ontworpen voor eenvoudige integratie met traditionele netwerkapparatuur. Dankzij de ondersteuning van Insight is de router vanaf elke locatie en 24/7 eenvoudig te configureren, beheren en monitoren. Daarmee is het de meest betaalbare, cloud managed routing oplossing op de markt.”
Voor informatie over Netgear zoek je contact met Arend Karssies via mail akarssies@netgear.com of bel hem op 06 538 385 41.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2023-04)